5 redenen waarom vezels onmisbaar zijn in jouw dieet
Blog

5 redenen waarom vezels onmisbaar zijn in jouw dieet

Waar denk jij aan bij vezels? Aan de harde draadjes van bijvoorbeeld bleekselderij of sperzieboontjes? Dan zit je goed! Vezels zijn namelijk polysaccharides, zoals lignine waaruit de harde strengen van de bleekselderij uit zijn opgebouwd. De naam polysaccharides zegt het al, vezels zijn koolhydraten, maar dan koolhydraten welke jouw lichaam niet kan afbreken en opnemen. Dit betekent dat vezels door je maag en darmen gaan zonder verteerd te worden. Hoe kan het dan dat vezels zo goed voor je zijn?! Dat lees je vandaag in deze blog.

Oplosbare en onoplosbare vezels

Er zijn twee verschillende soorten vezels: oplosbare- en onoplosbare vezels. Oplosbare vezels vormen in water een gelly structuur welke kan worden verteerd door de darmbacteriën. Hiervan weten we dat ze een gezond hart promoten.

Onoplosbare vezels vormen geen gelly structuur en lossen niet op in water. Hierdoor kunnen ze niet afgebroken worden door de darm bacteriën. Deze type vezels poep je dus gewoon weer uit. Ze zijn erg gezond voor je darmen omdat ze als een soort borstel je darmen schoonmaken en trainen.  

Gezondheidsvoordelen van voedingsvezel

  1. Afvallen / behouden gezond gewicht

Er zijn twee nutriënten die ons voor langere tijd een vol gevoel geven: eiwit en vezels. Neem bijvoorbeeld een ontbijt van 2 crackers met jam. Zowel laag in vezels als eiwit. Na dit 300 kcal ontbijt is het niet onwaarschijnlijk dat je binnen een uur weer trek krijgt. Als je daarintegen kiest voor een ontbijt met zowel veel vezels als eiwit zal je een verzadigd gevoel krijgen waardoor het langer duurt voorat je weer trek krijgt. Dit zorgt ervoor dat je gedurende de dag minder zin hebt in snacks waardoor afvallen of het behouden van een gezond gewicht een stuk gemakkelijker is!

Hoe werkt dit dan precies? De oplosbare vezels absorberen water vanuit je verteringssappen. Hierdoor ben je letterlijk sneller opgevuld. Voor deze reden is het wel erg belangrijk om te zorgen dat je genoeg water of thee te drinken gedurende de dag.

  1. Minder slecht cholesterol

Oplosbare vezels verminderen de hoeveelheid LDL-cholesterol (het slechte cholesterol) wat in je bloed circuleert. Dit komt doordat een bepaalde groep oplosbare vezels (de kortere ketens welke we oligosaccharides noemen) in de darmen worden gefermenteerd. De bacteriën in je darm zetten deze vezels om in korte vetzuren en gas. Dat laatste worden we niet altijd even blij van. Bijvoorbeeld uien bevatten veel van deze bepaalde groep vezels waardoor je dus van uien scheetjes gaat laten..

Maar er is goed nieuws. De korte vetzuren worden opgenomen in je bloed en bereiken de lever. Eenmaal bij de lever aangekomen zeggen ze eigenlijk tegen je lever: “hey stop met het maken van zoveel cholesterol!”. Een gezonde verhouding tussen het slechte en het goede cholesterol in je bloed verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Dus eet je vezels!

Wetenschappers van Harvard University wisten dit effect aan te tonen door 43.737 gezonde mensen 6 jaar lang te volgen. En guess what?! Een hogere totaal consumptie van voedingsvezels werd gelinkt aan een 40% lagere kans op hart- en vaatziekten.

  1. Stabiele bloedsuikerspiegel

Ken je dat gevoel dat je eenmaal terug achter je bureau na een grote lunch in slaapt valt? Je hebt het vast al eens gehoord, dit komt o.a. door schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Met veel schommelingen in je bloedsuikerspiegel voel je je eigenlijk de hele dag een beetje futloos.

Gelukkig is het bewezen dat vezels de bloedsuikerspiegel stabiliseren door de opname van koolhydraten te vertragen. Zorg daarom dat je bij iedere maaltijd met koolhydraten ook vezels binnenkrijgt.  Je zult je een stuk energieker voelen!

  1. Gezonde darmen

Voedinsgvezels stimuleren de bewegelijkheid van je darmen en zorgen voor gezonde ontlasting. Handig en fijn want je kan dan een grote boodschap doen die niet enorm stinkt en waarbij afvegen niet of nauwelijks nodig is.

Ook kunnen vezels helpen constipatie klachten te verzachten en voorkomen. Daarnaast kunnen vezels de kans op ontstekingen in de darmen (zoals de aandoening Diverticulitis) met 40% verlagen. Eigenlijk zijn vezels dus een soort borsteltjes die je darmen schoon en fit houden!

  1. Risico op kanker

In de wetenschap is in 2016 aangetoond dat het consumeren van veel vezels de kans op borstkanker bij vrouwen kan verkleinen. Ook is er onderzocht wat het effect van voedinsgvezel inname op darmkanker is. Er is een verband gelegd tussen een lagere kans op darmkanker en genoeg voedingsvezels binnenkrijgen, maar wetenschappers hebben het nog niet vast kunnen leggen met zekerheid.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Wist je dat 9 van de 10 mensen in Nederland dagelijks te weinig vezels binnen krijgen? De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 30 – 40 gram vezels per dag en het gemiddelde ligt op ongeveer 15 gram. Zonde!

As een ezelsbruggetje wordt jou aangeraden om voor producten te zoeken met minstens 3 gram vezels per portie. En daar maken de krekels het ons gelukkig een stukje makkelijker in. Per portie bevat CrickMeUp meer dan 3,0 gram vezels.

Train dus niet alleen je buikspieren, maar vergeet ook je dagelijkse darm training niet!

 

Bronnen:

  • Ferraro, K. (2013). Dietary Fiber: The Most Important Nutrient?. Lecture, University of California.
  • Fiber. (2020). Retrieved 17 April 2020, from https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/carbohydrates/fiber/

One thought on “5 redenen waarom vezels onmisbaar zijn in jouw dieet

  1. avatar Lian says:

    Na dit artikel gelezen te hebben heb ik meteen een glas crick me up.klaar gemaakt vo oor mijzelf.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *