De 7 meest gestelde vragen over ijzer
Blog

De 7 meest gestelde vragen over ijzer

Je hebt vast wel eens gehoord dat ijzer gezond voor je is. Maar waarom eigenlijk? En hebben we het hier over hetzelfde ijzer als waarvan bijvoorbeeld dumbbells worden gemaakt? Hoe zorg je dat je voldoende ijzer binnenkrijgt? Het antwoord op deze vragen lees je in deze blog.

1. Wat is ijzer?

IJzer is een mineraal dat in combinatie met eiwitten hemoglobine vormt; de rode stof in het bloed die zuurstof naar de lichaamscellen transporteert. In voeding komen twee verschillende soorten ijzer voor: heemijzer en non-heemijzer. Heemijzer wordt makkelijker en sneller door het menselijk lichaam opgenomen. Dit type ijzer vind je veel terug in dierlijke producten, zoals kip-, rund- en lamsvlees. Non-heemijzer, voorkomend in plantaardige producten, scheidt je lichaam voor het grootste gedeelte dus gewoon weer uit. 

2. Is dit hetzelfde als ijzer in dumbbells?

Ja. Het ijzer is hetzelfde als het mineraal dat wij kennen uit de natuur - en hier worden inderdaad dumbbells of gewichten van gemaakt. Meestal zijn deze verchroomd of geverfd - en dat is nou juist wat je niet binnen wilt krijgen. 

3. Wat als ik te weinig ijzer binnen krijg? 

Je loopt meer risico op een ijzertekort als je een vrouw bent in de vruchtbare leeftijd, of als je al zwanger bent of vrouwen die borstvoeding geeft. Jonge kinderen en vegetariërs dienen ook extra te letten op hun ijzerinname. Mocht je te weinig ijzer binnen krijgen dan kun je tekenen van vermoeidheid gaan vertonen. Ook heb je kans op rusteloze benen, een bleke huid en snel buiten adem zijn. Een tekort aan ijzer associeert men vaak met bloedarmoede - maar dit is niet altijd het geval. Een laag hemoglobinegehalte (bloedarmoede) kan ook ontstaan door een tekort aan vitamine B12. 

4. Wat is de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ijzer?

Door het Voedingscentrum wordt voor mannen ouder dan 18 jaar 11 milligram ijzer per dag aanbevolen. Voor vrouwen tussen de 18 en 50 jaar is dit iets meer namelijk 16 milligram per dag. 

Om te zorgen dat je voldoende ijzer binnenkrijgt kan je kidneybonen, broccoli, rundvlees en insecten eten. In een grote eetlepel kidnepbonen zit 1.2mg non-heemijzer, evenveel als in spinazie. In een stuk rundvlees van 70gram zit ongeveer 1.9mg ijzer waarvan 0.7mg non-heemijzer en 1.2mg heemijzer. Dierlijke producten bevatten dus van nature heemijzer in plaats van non-heemijzer.

5. Wat is de rol van vitaminen bij ijzer?

Simpel gezegd helpen vitaminen om ijzer beter en sneller op te nemen. De belangrijkste hiervan is vitamine C (in tabletvorm ook wel vaak aangeduid als ascorbinezuur). Daarnaast is vitamine B12 ook essentieel, omdat een tekort hieraan een laag hemoglobinegehalte in de hand kan werken.

Het kan dus zijn dat je voldoende ijzer binnen krijgt, maar dat je lichaam niet in staat is om genoeg op te nemen. In dat geval spreken we van ijzeranemie.

6. Is een ijzer supplement aan te raden? 

Het kan zijn dat jouw dokter of diëtist een ijzer supplement aanraadt. Een bekend bijverschijnsel van ijzer supplementen is constipatie. Als je een ijzer supplement neemt eet dan voldoende vezels (fruit, granen, CrickMeUp), verhoog daarnaast je vochtinname en zorg voor medium-impact beweging. Op deze manier kan je bijverschijnselen verlichten. 

7. En hoe scoren krekels?

Het zal je mogelijk niet verbazen dat ook in krekels ijzer voorkomt. Omdat krekels een dierlijk product zijn deze van nature rijk aan heemijzer, en dat is een bonus want juist die wordt snel en gemakkelijk opgenomen door jouw lichaam. 

In vergelijking tot andere eetbare insecten zoals meelwormen en sprinkhanen bevatten krekels verreweg het meeste heemijzer- namelijk 12.91mg per 100gram. Net iets minder dan in puur, ongebraden rundvlees (15.47mg). Echter is er voor de productie van deze hoeveelheid ijzer in rundvlees 2000 keer meer water en land nodig in vergelijking met krekels. 

Zoals eerder genoemd in dit blog is de rol van vitamine B12 erg belangrijk om te zorgen dat het ijzer dat je binnenkrijgt ook effectief wordt opgenomen door het lichaam. Krekels zijn van nature niet alleen rijk aan heemijzer maar ook aan vitamine B12 - een win-win situatie dus. Daar krijgen wij een lach van op ons gezicht! 

 Bronnen:

V. Foulon, B. Van der Schueren en I. Gesquiere - Ijzer, essentieel voor een goede gezondheid (Nutrinews, 2013) Universiteit Leuven

https://www.scientificamerican.com/article/edible-insects-have-more-iron-than-sirloin-beef/

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ijzer.aspx

One thought on “De 7 meest gestelde vragen over ijzer

  1. avatar Lucille says:

    Ijzer sterk verhaal !!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *